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“Just give me a headline; I don’t have any interest in your company at all”.

“Just give me a headline; I don’t have any interest in your company at all”. That’s how we summarize what happens in the head of a journalist/section chief/director of media when we want them to publish any information related to our company. But, when we pay -and, a lot- the situation changes.

As most of SMEs, your company can’t afford big expenses in advertising, however, we can’t miss the big advantage of online communication, that allows us to plan strategies that don’t require great expenditures but imagination, time and professionalism.

We’ve said headlines, so if you want the media to pay attention to you or just not to lose your precious time, we can give you some advises:

  • An original action and you may get a space. In several occasions, to state a different action, that calls people in, that distinguishes for being original and, from now on, it’s not directly linked to our benefit as a company, it calls the attention of the media. This isn’t easy to accomplish but neither impossible. An example of it can be found through cafeterias offering expositions and because of their quality they get media coverage.
  • I’m not going to advertise your company for free. The equation is simple, media lives from advertising and, if you don’t have money, they’re not going to advertise your company on the front page. Don’t insist on sending thousands of boring press notes about how wonderful your company is, try looking for other alternatives.
  • Give me subjects worth talking about; don’t bore me with your products. We’ve said that a media is not going to advertise your company for free and in the case it does is because your company is original. If you lack imagination use your experience and become a valuable source for a journalist, pose quality content that is interesting for the reader/spectator/listener, not for your own benefit. It’s not a safe bet but it’s more effective than just talking about your company waiting to be on the media just for that.
  • Traditional media hangs up on you, go back to the computer. Yes, it’s slower, and yes, it has a minor impact on the short term. But don’t make a mistake, there are millions of online actions that can be proposed at a communication level and many of these, depending on the originality and quality content, end echoing on the media.

This last point is extensive, we’ll approach it later, just take it into account and keep reading our blog, it’s not bad for you…

 

Comunicación para empresas: “Dame un titular, tu empresa no me interesa”

«Dame un titular, tu empresa no me interesa en absoluto». Así se podría resumir lo que se la pasa por la cabeza a un periodista/jefe de sección/director de un medio de comunicación si pretendemos que publique algún tipo de información relacionada con nuestra empresa. Claro que, si pagamos (y mucho) la cosa cambia.

Como la mayoría de pymes, tu empresa no puede hacer frente a grandes gastos publicitarios y, además, no podemos olvidar la gran ventaja de la comunicación online, que nos permite plantear estrategias que no requieren grandes desembolsos pero sí imaginación, tiempo y profesionalidad.

Pero hemos dicho titulares, así que para que los medios te hagan caso o bien no pierdas tu valioso tiempo ahí van unos cuantos.

  • Una acción original y quizás te hago un hueco. En muchas ocasiones plantear una acción diferente, que convoque a la gente, que se distinga por ser original y que, desde ya, no esté directamente ligada a nuestro beneficio como empresa llama la atención de los medios. No es algo fácil de conseguir pero tampoco imposible. Un ejemplo muy casero lo podemos encontrar en cafeterías que ofrecen exposiciones y que por su calidad tiene repercusión mediática.
  • No voy a publicitar tu empresa gratis. La ecuación es sencilla, un medio de comunicación vive de la publicidad y, si no tienes dinero, no va a publicitar tu empresa por la cara. No insistas en enviar miles de notas de prensa aburridísimas sobre lo maravillosa que es tu empresa, intenta buscar otras alternativas.
  • Dame un tema del que hablar, no me aburras con tus productos. Ya hemos dicho que un medio no va a publicitar tu empresa gratis y que en el caso de que lo haga debe ser porque eres original. Si careces de imaginación tira de la experiencia y conviértete en una fuente de valor para un periodista, plantea contenidos de calidad, que interesen al lector/espectador/oyente, no a tu propio beneficio. No es una apuesta segura pero es mucho más eficaz que simplemente hablar de tu empresa esperando salir por ello en los medios.
  • Los medios tradicionales te cuelgan el teléfono, vuelve al ordenador. Vale, es más lento, y sí, tiene menor impacto a corto plazo. Pero no te equivoques, son millones las acciones online que se pueden plantear a nivel de comunicación y muchas de ellas, dependiendo como hemos dicho de la originalidad y la calidad del contenido, acaban repercutiendo en los medios.

Pero este último punto es extenso, ya lo abordaremos, sólo tenlo en cuenta y sigue leyendo el blog de Asiri, no te vendrá mal…

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