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5 advantages of working with OTAs

From hotels we’re in daily contact with, they transmit us the feeling that OTAs (Online Travel Agencies) are one of their main problems. They tell us that these OTAs generate so many reservations and that supposes to them lots of money on commissions.

At Asiri we believe that this kind of intermediaries is one more player of the game we’re all in at Tourism commerce. The hotelier is the one who decides how these intermediaries are going to play, so it’s in their power to make the move according to his strategy (if he’s having one).

And so we come to the main problem we deal in many hotels: the lacking of a defined strategy.

We give you 5 examples of how useful can these online intermediaries be to your hotels:

    1. Reservation making on low occupancy periods.  All of us know that there are certain days that we would sell less rooms if it weren’t for the OTAs. We do pay commissions, but we also get a benefit, so as the possibility of earning loyalty from a client that may not arrive if wasn’t through the OTAs.
    2. Visibility on search engines. What we don’t invest on Paid advertisement on Google, Booking.com does. In occasions we must see this OTA’s commission as an investment on advertising. They put our hotels in top places on Google. What if we use this “pole position” to take them to our own web site so they can make on it a final reservation?
    3. Online reputation. OTAs give the clients the possibility of making comments of our establishments, moreover, they allow us to see those comments and answer those in lots of these OTAs. Thanks to it we have an opportunity of defending our businesses and generating empathy with our clients. Shall we bet on answering and improving, or shall we stay complaining and looking ourselves to our belly?
    4. Management of incidents with clients. Sometimes, the OTAs play the role of intermediaries with clients when they have a problem with their reservations or in the staying at the hotels. The OTAs contact the hotel attendants and give them the opportunity to manage these incidents. They collaborate in some way so the client stays satisfied. We have one more opportunity to develop loyalty with a client that arrives via OTA. Don’t miss it!
    5. Reservation payment warranty. Almost any OTA gives us a credit card that secures reservations made. There are some that are not valid and we must manage in the most efficient way in order to avoid problems of uncharged “no shows” or unnecessary overbookings. The ball is on our side and it will be our problem if we’re not capable of establishing procedures so these reservations get to fruition.

 

As you know, in the Tourism sector we’re forced to adapt ourselves to changes that come from several areas (political, technological, environmental, social, etc.) every day. The success of our hotels and destinations will be greater or lesser depending of our ability to adapt to those changes. That’s why, we must, being forced to play in this game called Tourism with so many players, go and make part of it, doing it properly.

 

5 ventajas de uso de Otas de hotelero a hotelero

Desde los hoteles con los que hablamos a diario nos contagian la sensación de que las OTAS (online travel agencies) son uno de sus principales problemas. Nos dicen que generan muchísimas reservas y que les supone mucho dinero en comisiones.
En Asiri creemos que este tipo de intermediarios son simplemente una ficha más del tablero en el que jugamos todos en la comercialización turística. Y quien decide cómo juega es el hotelero, por lo que está en su mano mover las piezas según su estrategia (si la tiene).
Y he aquí el principal problema con el que nos encontramos en muchos de estos hoteles: la carencia de una estrategia definida.
Os damos 5 ejemplos de lo útiles que pueden ser estos intermediarios online para vuestros hoteles:

  1. Generación de reservas en fechas de baja ocupación. Todos sabemos que hay ciertas fechas en las que si no fuese por las OTAS venderíamos menos habitaciones al día. Pagamos comisión, sí, pero obtenemos un pequeño beneficio, y la posibilidad de fidelizar a un cliente que quizá no habría llegado si es no es por esta vía.
  2. Visibilidad en buscadores. Lo que nosotros no invertimos en publicidad de pago en Google, lo invierte Booking.com. Esto es así. En ocasiones debemos ver esta comisión que pagamos a las OTAS como una inversión en publicidad. Sea como sea, ponen a nuestros hoteles en el primer puesto de Google. ¿Y si utilizamos esta “pole position” para llevarles luego a nuestra web y que hagan en ella la reserva definitiva?
  3. Reputación online.Las OTAS dan a los clientes la posibilidad de realizar comentarios de nuestros establecimientos, y además, nos permiten verlos y contestar en muchas de ellas. Gracias a las OTAS tenemos esta oportunidad de defender nuestros negocios y de generar empatía con nuestros clientes. ¿Apostamos por responder y mejorar, o nos quedamos con refunfuñar y mirarnos el ombligo
  4. Gestión de incidencias con clientes.
    En muchas ocasiones, las mismas OTAS hacen también de intermediarios con clientes cuando tienen un problema con sus reservas o en sus estancias en los hoteles. Contactan con algún encargado del hotel y le dan la oportunidad de gestionar estas incidencias. Colaboran de algún modo para que el cliente final quede satisfecho.
    Tenemos una oportunidad más de fidelizar a un cliente que llega por una OTA. No la desaproveches.
  5. Garantía de pago en las reservasPrácticamente todas las OTAS nos proporcionan una tarjeta de crédito que garantizan las reservas que nos hacen. Evidentemente también hay algunas que no son válidas y que estamos obligados a gestionar del modo más eficiente para no tener problemas de “no shows” no cobrados u overbookings innecesarios. La pelota está en nuestro tejado y será problema nuestro si no somos capaces de establecer procedimientos para que estas reservas lleguen a buen puerto.

 

Como sabéis, en el sector turístico cada día estamos obligados a adaptarnos a cambios que proceden de mil y un ámbitos (políticos, tecnológicos, medioambientales, sociales…). Y depende de nuestra capacidad de adaptación a estos cambios que el éxito de nuestros hoteles o destinos sea mayor o menor.
Por eso, ya que estamos obligados a jugar con muchas fichas a este precioso juego turístico, vamos a utilizarlas todas. Y a utilizarlas bien.

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